BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, December 2, 2008

gulai lemak pisang bersama ikan masin...

hari ini bermulalah kehidupan aku sebagai chef dirumah ini..kerana kemalasan mak aku jelas terserlah...jadi, menu hari ini ialah gulai lemak pisang muda bersama ikan masin...
oleh kerana aku yg buat sendiri tanpa pertolongn sesiapa jadi aku ingin berkongsi dengan korang2 sume..hehehe...


bahan2 yang diperlukan ialah:-

1) sesikat pisang emas atau pisang minyak muda..aku pon tak pasti mak aku bli ni pisang ape..tp jgn sesekali guna pisang abu, pisang tanduk dsbgainya..



2) sebiji kelapa sila ambil santannya sahaja. Kulit, tempurung serta hampasnya sila gunakan untuk lain2 kegunaan yang bersesuaian.



3) 2 ekor ikan masin, klo boleh ikan duri atau ikan belukang..yg aku gune ni ikan duri kot..nak gune ikan masin lain pon boleh gak..tp klo tak sedap jgn salahkan haku..


4) cili merah sebiji untuk hiasan je sbnrnye..klo nak kunyah pon bleh..tade masalah...



5)serbuk kunyit secukup warna..jgn letak banyak ye puan2..buruk padahnya..

6) garam dan serbuk perasa yg dibenarkan mengikut selera anda..



pertama sekali, bersihkan potong dan bersihkan ikan masin..kemudian rendam seketika untuk mengelakkannya terlalu masin..(boleh kene darah tinggi nnt..)



kedua, siang pisang muda sila ambil kulitnye sekali, sebab sedap dimakan jika digulai ye puan2..


tapi ambik le kulit yg agak2 cantik je yek..mase potong tu rendam dalam air sebab takot lebam pisang2 tu jika proses dilakukan terlalu lama...



ketiga, rebus ikan masin di dalam periuk..letak air sikit je yek..sbb nnt nak masukkan santan, sebab sy rebus dulu ikan masin kerana sy menggunakan santan pekat yg dibeli terus dari kedai..malas mau perah2an..hehehe...



kemudian masukkan pisang yg telah dibasuh bersih dan kacau sebati..agak2 pisang dah nak lembut...



terus masukkan santan pekat tersebut..perlahankan api supaya santan tidak pecah lemak...sentiasa kacau masakan anda..jgn biarkan mendidih terlalu kuat kerana jika pecah lemak santan sia2 je masak...


kemudian masukkan serbuk kunyit dan cili merah sebagai hiasan..





biarkan sehingga kulit pisang layu dan....

dah siap bolehlah dihidangkan..sila rasa sebelum hidang..jika tak berapa masin sila tambah sedikit garam..dan serbuk perasa jika anda suke..

sekian saje persembahan saya..kite jumpe di lain mase...





3 PENDAPAT SEJAGAT:

Ayaq masak said...

yeahhh masakan orang perak (selain gulai tempoyak heh heh heh)

first time aku makan masa abang aku bertunang hari tu(hari tu? last year kot?)...malangnye aku tak berapa nak masuk dgn gulai nih huhuh.

selamat menjadik chep lagi dan tjk gambo makan byk2. kamu ni saje nak bagi aku lapo tau.

Teja said...

ikn masin lg?? haha...wow, bnyk gak petua yg aku bru belajar...lps taruh santn kene api pelan spya sntn x pch lemak n kulit pisang tu terus msuk dlm air supya xbrtukar warna hitm...cdgn saya, kalo ikn masin tu goreng dulu pastu bru masuk dlm gulai msti lg garing...hehe...masing2 msak ikut masing2...

hehe saya truja dgn sambal hg yg aku duk ratah dulu tu...sdp2...

tq kerana brkongsi tips... =D

poison ivy said...

ayaq-mmg nak bg hang lapo..hahaha..dengki2..
baru td aku mkn tempoyak..nyum2..

teja-haha..ikan masin je yg aku mampu..btol2 leh gak klo nak goreng ikan masin tu..tp aku kan pemaleh..dah jd gulai pon dah bersyukur dah..hahaha..